X
تبلیغات
(`'•عشق آسمان تو را به خاک میکشد•'´) - ازدواج موقت با دختران باکره در قرآن
چیزی که به ما نسبت داده میشود را قبول نکنید مگر این که موافق قرآن باشد . امام صادق علیه السلام

 به نام خدا 

 

 

مباحث عقلی و اعتقادی      مقدمات تفقه در قران و روایات       قرآن خلافت و امامت      ولایت فقیه و حکومت      زنان از منظر قرآن       خانواده و همسریابی     آموزش آمیزش       احکام ازدواج موقت      احکام فقهی از منظر قرآن و روایت    آخرالزمان (شر الازمنه)        مناظرات      نقدنامه های سیاسی         متون ادبی (دکلمه های قرآنی)        وقایع تاریخی     روایات اخلاقی و دعا

 

ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج دائم کاملا جایز و صحیح و حتی در بعضی مواقع لازم و ضروری است ولی همون طور که خدا خواسته و گفته .

به این دو روایت توجه کنید :

 

 1) شخصی میگوید از امام صادق در مورد ازدواج موقت با دختران باکره پرسیدم

حضرت فرمودند ایا این کار برای غیر آنها قرار داده شده آنها هستند که باید به این وسیله خود را بپوشانند و با این کار حیا و عفت خود را حفظ کنند

2) شخصی میگوید : به امام صادق علیه السلام گفتم دختریست باکره ودر کنار پدر و مادر خود .او مرا به سمت خود فرا میخواند و(از من تقاضای ازدواج موقت دارد) این کار را از خانواده اش پنهان میدارد . ایا به در خواستش پاسخ دهم ؟ فرمودند بلی ولی از موضع فرج (الت تناسلی) او پرهیز کن . گفتم : هر چند راضی باشد ؟ فرمودند: هرچند راضی باشد چرا که این کار موجب بی آبرویی دختران است .

 

وروایات زیادی که در این زمینه داریم که همگی با آیه ( 24 سوره نساء) وفاق و همخوانی کامل دارند.

 

النساء : 24 فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً

پس هر گاه از جنس مونث بهره جنسی بردید ، واجب است اجر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین اجر واجب ، با یکدیگر توافق کردهاید. (بعداً مىتوانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است. (24)

توضیح مختصر در مورد آیه 24 سوره نساء:

از آنجایی که بعد از استفاده جنسی در عقد دائم ،قطعا پرداخت اجر واجب نیست بنابرین این آیه سخن از نوع دیگری از ازدواج را مطرح میکند که به آن ازدواج موقت یا محدود گفته میشود و مرد باید بعد از اتمام دوره بهره مندی اجر خانم را به او پرداخت کند.

 

اثبات موافقت روایات فوق با آیه 24 سوره نساء:

ضمیر (هن ) در ادبیات عرب برای اشاره به جنس مونث وضع شده است .

وباید دقت داشت که جنس مونث هم شامل دختران باکره وهم شامل زنان میباشد بنابرین برای ارجاع ضمیر به این دو دسته باید از ضمیر ( هن ) استفاده کرد .

البته زنان ممکن است دارای شوهر باشند یا در عده یک شوهر دیگر باشند که طبق آیات قرآن از جمله خود همین آیه ازدواج با آنها حرام است .

 

( با زنانی که پدرانتان با آنها ازدواج کرده اند ازدواج نکنید ( در ادامه به بیان سایر موراد پرداخته شده و بیان شده که ) حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و ...و زنان شوهر دار .

و حلال شد بر شما ( به قرینه دو آیه قبل منظور حلال شدن ازدواج است )

غیر از این مواردی که نام برده شد ،

که اموالتان را بدهید در حالی که در حصن ازدواج قرار گرفته اید و زنا نمیکنید

پس هر گاه از جنس مونث بهره جنسی بردید ، واجب است اجر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین اجر واجب ، با یکدیگر توافق کردهاید. (بعداً مىتوانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است. (24)

النساء : 22 وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ ....النساء : 23 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ ..... النساء : 24 وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَريضَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً)

 

 

همانگونه که مشاهده کردید این آیه شریفه نسبت به ازدواج موقت با دختر باکره مطلق و آزاد از قید اجازه پدر میباشد چرا که عموم ضمیر ( هن شامل دختران نیز میشود

ولی باید دقت داشت که از بین بردن بکارت دختران در عقد موقت و بدون اذن پدر دختر مورد نهی روایات اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است و بیان شده است که این کار ممکن است موجب بی آبرویی دختر و خانواده او بشود .

 

 عامه به روش های مختلفی این آیه شریفه را از مفاد مطرح شده دور میکنند که در پست زیر به این شبهه پاسخ داده شده است

 ارائه بحث به طور دقیق در این پست ( اثبات ازدواج موقت در قرآن (پاسخی به اهل تسنن) )

شرایط ازدواج موقت و نحوه خواندن عقد در همین وبلاگ به نمایش در آمده است

 

منبع روایات

______

1) من لایحضرهالفقیه 3 466 باب المتعة ..... ص : 458

4611- وَ رَوَى عَلِیُّ بْنُ أَسْبَاطٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ التَّمَتُّعِ بِالْأَبْکَارِ قَالَ هَلْ جُعِلَ ذَلِکَ إِلَّا لَهُنَّ فَلْیَسْتَتِرْنَ مِنْهُ وَ لْیَسْتَعْفِفْنَ

2) تهذیبالأحکام 7 254 24- باب تفصیل أحکام النکاح ..... ص

                      

برای یاد گرفتن شیوه خواندن عقد موقت  کلیک بفرمایید :

 

شیوه خواندن صیغه قرار داد عقد موقت

 

موضوعات مرتبط:

 

آموزش آمیزش

تحریک جنسی همسر باتمام بدن جایز و با غیر بدن حرام

حکم ساکینگ و استفاده از آلت مصنوعی در قرآن

گزیده ای از کتاب متعه شیخ مفید ( ازدواج موقت)